ARTIKLER

søndag den 1. april 2012

Netmedie vil sælge alenlange artikler


Det digitale medie Zetland forsøger sig nu med lange journalistiske artikler til iPad.

Hvis man parrer en shetlandspony med en zebra, får man en tyk lille pony med striber. En Zetland. Det er også navnet på et nyt digitalt medie, der havde premiere i fredags med sin egen hybrid, nemlig den såkaldte single.

Singlen er en journalistik historie, der er længere end en avis- eller magasinartikel, men kortere end en bog og kan læses digitalt, især egnet til tablets som iPad eller Kindle.
Det nye digitale medie Zetland har som det første i Danmark kastet sig over at producere de lange journalistiske artikler i singleformat i samarbejde med den danske digitale boghandel Riidr.

Den første single, ’Arvingerne’, udkom i går og er et 72 sider langt portræt af Danmarks adelige godsejere. Zetland har historier om ADHD-børn, organiseret kriminalitet og mænds forhold til deres tissemænd på tegnebrættet til de næste udgivelser. Planen er at udgive mindst en single om måneden på mellem 30 og 100 sider, skrevet af forskellige skribenter.

Et marked
»Vi vil gerne prøve formatet af. Se, om der kan komme et marked for længere kvalitetsjournalistik på nettet, ligesom der er i USA. Jeg tror, læseren ofte gerne vil vide mere efter at have læst en artikel. Og det har man mulighed for i dette format«, siger Silke Bock.
Det er der også gode forretningsmuligheder i, mener Anders Breinholst, direktør for Riidr.

»De kloge mennesker siger, at vi har rundet 300.000 iPads i Danmark, så der er mange, som kan læse singlen. E-bogsmarkedet er i enorm vækst i øjeblikket i USA, og det hænger sammen med, at der kommer flere enheder, man kan læse e-bøger med, på markedet. Så jeg ser både et marked for e-bøger og bestemt også for singles i Danmark«, siger han.

Papirets penge
Zetland kigger især på udviklingen i USA, hvor singlen blev lanceret i starten af 2011. Ifølge Paidcontent.org, der leverer nyheder og analyser om digitale medier, har en af de amerikanske udbydere, Amazon.com, på 14 måneder solgt over to millioner singler. Amerikanerne har også taget pænt imod e-bøgerne, der vurderes til at være mellem 10-20 procent af det totale bogsalg.

Men man skal være varsom med at oversætte de amerikanske erfaringer til danske, siger Mark Ørsten, leder af journalistuddannelsen på Roskilde Universitet. Danmark har nemlig nogle meget anderledes medietraditioner.
»Alle nye medier klarer sig bedre i USA end i Danmark. Men det skyldes situationen for de gamle medier i Amerika«, siger han.

Danskerne er storforbrugere af de klassiske medier i forhold til amerikanerne. Og vi holder os til klassiske medier som DR og Politiken, også når vi bruger nettet. I USA derimod er der store byer, hvor der ikke findes en stor avis. Her har de nye medier bedre vilkår, mener Mark Ørsten.

»Som det er lige nu, er det stadig papiret, man tjener penge på i Danmark«, siger han.
Kortvarig interesse
Lars Kabel forsker i potentialet af de nye mobile platforme, og han ser et klart potentiale i at udnytte tablets til journalistik. Produktionsomkostningerne minimeres kraftigt, og der er nye fortællemuligheder på mobilplatformene.

»Man kan scrolle og slide (rulle frem og tilbage over skærmen, red.) på en tablet og bevæge sig igennem historien på en anden måde end i aviser og blade og bruge lyd, billeder og interaktion med læseren i sin fortælling«, siger Lars Kabel, der er fagmedarbejder og lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Det er muligheder, som digitale medier som Zetland bør udnytte, mener han. Indtil videre har der nemlig ikke været et marked for den klassiske, lange, fortællende magasinjournalistik på iPads og Kindle i hverken Danmark eller udlandet.

»Man troede på et tidspunkt, at iPaden ville blive den lange journalistiks redning, fordi den er velegnet til den type fortælling. Men det har vist sig at betalingsparatheden var meget kortvarig«.

Singler fra Zetland kan købes hos danske netboghandlere og koster 10-50 kr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar