ARTIKLER

lørdag den 25. september 2021

Bortvist fra DR efter krænkelser.

Fra Ekstra Bladet. se video

Den prisvindende kreative producer, kendt som rapperen MC Zipp fra Cut'n'Move, er pludselig losset ud fra sit job i Danmarks Radio gennem ti år, fordi hans chefer mener, at han i en satirisk bog krænker nogle mellemledere groft. Selv afviser han

 I de seneste ti år har Jens Kjær Larsen, bedre kendt som rapperen MC Zipp fra 90'er-hitbandet Cut'n'Move, arbejdet hos Danmarks Radio i en rolle som fast såkaldt kreativ producer.

Det gør han ikke længere.

57-årige Jens Kjær Larsen, der har en kræftsyg kone derhjemme og dermed er eneforsørger til parrets datter på otte år, er nemlig på dramatisk vis blevet bortvist og har pludselig fået taget sit og familiens levebrød fra sig.

Et levebrød, der indtil 9. september bestod i at være såkaldt 'fastlancer' - en freelancer med eget skrivebord og daglig gang i DR Byen på fuldtid.

Her blev en chokeret og vred Jens Kjær Larsen smidt på porten under en alvorlig snak med sin afdelingschef og bedt om ikke at vende tilbage. Det havde man forinden besluttet på et ledermøde. 

Årsagen til bortvisningen? Påståede krænkelser af en række unavngivne, anonyme mellemledere i Danmarks Radio.

Satirisk blik på typer
Ifølge Jens Kjær Larsen, som er prisvindende kreativ producer og i sin tid var med til at søsætte DR Ramasjang, skyldes de krænkelser, han beskyldes for at stå bag, nogle beskrivelser af opdigtede mellemleder-figurer, han kommer med i et kapitel i sin bog 'Mediefilejs' fra april i år.

Bogen er et satirisk blik på mediebranchens mere eller mindre ubehagelige typer - herunder altså også mellemledere - og bærer undertitlen 'En overlevelsesguide til mediebranchen'. Men at overleve i samme branche formåede forfatteren ironisk nok ikke selv.

Hans 'de facto fyring', som han selv kalder den, er han totalt uforstående over for. Figurerne i bogen er nemlig kun inspireret af mange af de tidligere kollegaer med mellemlederkasket, han har mødt på sin vej. 

Det er, ifølge Jens Kjær Larsen, en række sammensatte arketyper baseret på et langt arbejdsliv hos blandt andet Mastiff, TV 2, Fynske Medier og altså senest Danmarks Radio, han beskriver i bogen.

De krænkede mellemledere i DR føler sig derimod ifølge Kjær Larsen sikre på, at det er lige præcis dem, han omtaler i sit satiriske værk via en række tegnede karikaturer på billede og skrift. 

- Det er rollerne og ikke menneskerne bag, jeg beskæftiger mig drilagtigt med. Jeg laver satire, men på en bund af alvor, for ellers er det jo ikke sjovt, siger Jens Kjær Larsen og fortsætter:

- Alle de mellemleder-karikaturer, jeg tegner sprogligt og billedligt, rummer elementer fra mere end én person. Hvis en type er nævnt, er det, fordi jeg er stødt på den type mere end én gang i branchen. Det står også tydeligt i bogen, siger en tynget Jens Kjær Larsen.

Men mellemlederne har klaget – og er blevet hørt. Jens Kjær Larsen var efter mødet med afdelingschefen fortid på DR med øjeblikkelig virkning.

- Vi har ytringsfrihed, og sådan noget her skal et fyrtårn som Danmarks Radio altså kunne tåle. Jeg er fyret for at sparke opad Jeg har gennem årene haft det anstrengt med mellemledervæsenet, som jeg synes præger og fylder i urimelig grad. At jeg som menig medarbejder prikker til dets selvforståelse, bør ikke rokke skibet grundlæggende, siger Jens Kjær Larsen og fortsætter:

- Jeg tror, at DR-cheferne alene er sure, fordi jeg antyder, at kejseren i mange tilfælde ikke har noget tøj på, og i stedet for at tage en debat om kulturen skiller de sig så af med mig, lyder det.

Ingen nåde
Jens Kjær Larsens skæbne blev dagen efter mødet med afdelingschefen meldt ud til de øvrige medarbejdere på et såkaldt stormøde i DR Markedsføring. Selv om Jens Kjær Larsen beskriver sig selv som fyret og nu uvelkommen i DR, blev opsigelsen pludselig fremlagt som ’en pause’ af ledelsen.

Det skyldes dog ifølge Jens Kjær Larsen udelukkende, at fyringen - med hans ord - blev 'sugarcoatet' (afdramatiseret, red.) for at undgå for mange kritiske røster på en arbejdsplads, der i det seneste år i forvejen har været heftigt kritiseret både internt og eksternt i forbindelse med ledelsens håndtering af medarbejdersager i kølvandet på MeToo-bølgen.

Tilbage sidder sidder Jens Kjær Larsen både ked af det, forundret og uforstående.

- Jeg rapporterer bramfrit fra dialogen ved bordfodboldspillet på studiegangen og fra afsondrede frokostborde, hvor frustrationer gennem årene har fået frit løb. At bringe 'taxasnak' fra krogene frem i lyset og åbent fortælle, hvordan det kan opleves at gebærde sig på gulvniveau i denne branche, er ikke risikofrit, og jeg opfatter det som derfor, at jeg smides under bussen, og at min bog hurtigst muligt fejes ind under gulvtæppet.

- Som fastlancer kan jeg desværre bare knipses væk uden varsel. Men jeg er dybt rystet over, at de bare fjerner mig uden nogen forudgående dialog og dybereliggende begrundelse.

- Kan du forstå, hvis nogen føler, at du burde have forudset den situation, du er havnet i?

- Jeg kan da godt forstå, hvis nogen føler, at jeg har ramt et ømt punkt, og at måske især unge mellemledere kan føle sig lidt stødt af sådan en gammel ræv som mig, der råber lidt op. Men at de skulle føle sig krænket og at det leder til en bortvisning? Nej.

- Jeg har slet ikke tænkt strategisk. Jeg har bare i litteraturens navn givet mig selv lov til at hygge med det her hjemme i privaten, lave nogle skarpe generelle karikaturer og fortælle lidt om, hvad jeg har set og oplevet gennem årene. Det føler jeg, at der burde være plads til, uden at man bliver losset ud for krænkelser af enkeltpersoner. Meningen har været, at folk skulle grine lidt af det. Det var det så ikke alle, der gjorde ...

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar