ARTIKLER

onsdag den 21. september 2022

Musik og business i parløb

af: Jakob Møller Larsen

Engang skovlede pladeselskaber penge ind på at sælge plader og CD’er med de mest populære kunstnere, men den forretning er skrumpet betragteligt ind i takt med, at musikken er flyttet på nettet.

Det har man også kunnet mærke hos musikselskabet Universal Music i Danmark, som lever af at markedsføre og sælge musik af udenlandske og danske kunstnere herhjemme og danske kunstnere i udlandet via sine søsterselskaber.

Derfor har Universal Music igennem længere tid været på jagt efter nye forretningsområder, og et af eksemplerne er koncert-aktiviteter i form af almindelig turnevirksomhed og livemusik til primært store virksomheders kunde- eller medarbejder-arrangementer.

Forretningsområdet nåede i 2015 en omsætning på 30 mio. kr., og dermed tegnede det sig for 15 pct. af Universal Music Danmarks samlede salg i fjor, og Casper Bengtson, adm. direktør for Universal Music i Danmark, forventer en vækst på mellem 10 og 15 pct. i indeværende år.

– Samarbejder mellem artister og brands er et forretningsområde, som vi har opdyrket siden 2008, og målsætningen er, at det skal udgøre mindst en fjerdedel af vores totale salg inden for tre år, siger han.

Koordineret indsats

En stor del af forklaringen på væksten i forretningsområdet skal findes i, at tiden, hvor der var en skarp opdeling mellem pladeselskaber og de bureauer, der bookede og arrangerede livekoncerter, er forbi.

– Siden vores opkøb af The Music Business Organisation (MBO), i 2011 er vores live-afdeling, Copenhagen Music, vokset betragteligt og tæller i dag navne som Lukas Graham, Shaka Loveless, Suspekt, Stine Bramsen, Joey Moe, Saybia, Julias Moon og Scarlet Pleasure, siger Casper Bengtson.

Copenhagen Music er bl.a. blevet hædret som Børsen Gazelle de seneste to år, og ifølge Casper Bengtson er der stadig fuld damp på i live-forretningen med fokus på B2B-markedet.

Den blev i sin tid etableret af Jimmi Riise, og efter Universal Music Denmarks opkøb af MBO, er det lykkes for ham sammen med direktør Casper Bengtson at få koordineret indsatsen mellem den corporate musikgigant og den lille iværksættervirksomhed fra Aarhus.

Copenhagen Music har siden 2011 yderligere specialiseret sig i B2B-markedet. De leverer ikke blot artister fra egne rækker, men agerer også “mellemhandler” på artister fra andre bureauer.

Musik-events som branding

Produkterne, som typisk består af live-events, hvor bands fx sættes sammen i nye konstellationer med produktion af video-indhold, som virksomhederne kan anvende til marketingformål, er – som de ovenstående tal viser – eftertragtede.

Eksempler på disse produkter er YouSee Musik, Samsung Live, Telmore Spotlight og Club Matas koncerter, mens også virksomheder som Novo Nordisk, Lundbeck, Vestas og Danske Bank kan skrives på kundelisten. Produkterne har typisk form af eksklusive begivenheder, hvor både de indbudte og kunsterne får noget ud af samarbejdet.

– Kunsterne får flere spillejob og kommer ud og møder publikum og ofte i nye sammenhænge. Eventuelt sammen med en kunstner, de ellers aldrig ville komme til at optræde sammen med. Hos virksomheden kan man invitere til eksklusive musikoplevelser, hvilket kan være med til at styrke brandet, siger Jimmi Riise.

Samtidig skaber den slags liveoplevelser også masser af opmærksomhed blandt deltagerne på eksempelvis Facebook, Twitter og Instagram. Til gavn for både kunstnere og virksomhed, mener Jimmi Riise.

YouSee: Det handler om branding

Hos YouSee ser koncernchef René Brøchner flere fordele i samarbejdet med Universal Music.

– Siden TDC lancerede musiktjenesten Play i 2009 har vi satset meget på området. For os handler hele musiksatsningen i bund og grund om at lokke nye kunder til og skabe større loyalitet blandt dem, vi allerede har, siger han.

Siden lanceringen af musiktjenesten har streaming af musik vundet endnu mere frem, og det har man også tilpasset sig hos YouSee, hvor tjenesten i dag er blevet mobil.

Men hvorfor live-events?

– Det er tænkt som en ekstra ”treat” til vores mest loyale kunder, siger René Brøchner.

Der uddeles også billetter til arrangementerne via konkurrencer på it- og teleselskabets hjemmesider og sociale medier.

– Det er en måde at vise kunderne i levende live, at de får underholdning fra YouSee, og der er også tale om en brandingøvelse, som vi både før og efter eventen benytter i vores kommercielle kommunikation. Det er et sted, hvor vi kan differentiere os i forhold til vores konkurrenter, slutter René Brøchner, koncernchef for YouSee. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar